Reisverslag Duitsland; week 1

Campertour deel 1 Duitsland + Duitsland tips

Ik had al verteld dat wij niet zo van die planners zijn. We besloten dan ook om geen campings te boeken en niet echt van te voren uit te stippelen welke campings we zouden bezoeken. We spraken wel af dat we niet meer dan 250/350 kilometer zouden rijden. Dat is met de camper toch al gauw 3/4 uur. Hij gaat immers niet heel erg hard. En voor de kids is dat echt wel genoeg. We vertrokken eigenlijk elke dag wel tussen 10.00-11.00 en kwamen dan rond 15.00 op een camping aan.

Reisverslag week 1

Dag 1: We vertrokken vrij vroeg en hadden gekozen voor een wat kortere rit, net over de grens in Duitsland. Onderweg kreeg Joris een peuter trantrum wat niet bevorderlijk was voor ons humeur. Het was ook aardig warm en dat maakte dat we wat sneller geïrriteerd waren. We hadden ook nog eens wat file en moesten iets omrijden door wegwerkzaamheden. We deden dus toch ruim 4 uur over!

We kwamen aan bij de camping en stonden op het toeristen veld, onder hoge dennenbomen. Het duurde dan ook wel even voordat ons plekje dennenappel vrij was. Ze vielen overigens ook herhaaldelijk naar beneden, niet echt heel erg prettig.

We hielden er overigens rekening mee dat we de eerste 3 nachten weinig zouden slapen omdat de jongens weer moesten wennen aan een ander bed en een andere ruimte en Thijn misschien nog met zijn nachtvoedingen Joris wakker zou maken.

Uiteindelijk sliep Thijn om 22.30 uur in zijn eigen bed, Joris wilde bij papa in bed slapen en mama sliep dan maar in Joris zijn bed. We hebben dit overigens nog een paar keer geprobeerd om iedereen in zijn eigen bed te laten slapen. Maar met de nachtvoedingen van Thijn liep dit toch niet heel handig en is het eigenlijk zo gebleven. Maar belangrijkste was dat iedereen goed kon slapen!

Dag 2

Die begon lekker vroeg, iedereen was om 6 uur wakker. De jongens speelden lekker in de voortent tot het ontbijt en daarna maakten we een kleine wandeling langs de camping die naast verschillende meertjes lag. Echter was het al best warm, dus werd het rondje niet heel erg lang en gingen Yoeri en Joris daarna zwemmen in het meertje en Thijn en ik spelen met het zand. Na de lunch lekker slapen om vervolgens in de middag weer lekker te gaan zwemmen, De warmte werd 's middags gevolgd door een flinke onweersbui, met super harde knallen. Wel eng, want in de tent en camper hoor je natuurlijk echt alles. En aangezien we onder hoge dennenbomen stonden en het veld heel snel heel nat was (incl. de voortent en Boy dus ook binnen in de camper sliep) was dat best eng. Gelukkig overleefden we het allemaal, maar het was wel een notitie om goed te kijken waar we staan en of er bliksemafleiding in de buurt is voor een veiliger gevoel.

Dag 3

Een reisdag, de hele tent was natuurlijk harstikke nat van de regen, dus dat werd nat inpakken, dachten we maar aangezien het al vroeg warm was, was deze toch aardig droog. We gingen daardoor wat gestrester weg. Joris sliep al in de autostoel voor we de camping af waren. De reis duurde heel lang door diverse files en opstoppingen, beetje jammer Toen Joris wakker werd na 2,5 uur stopten we voor curryworst en patat. We besloten op de volgende camping vanwege de warmte ook niet de voortent meer op te zetten, maar gewoon de luifel uit te draaien, want ook in de voortent zou het te warm zijn. We gingen BBQ-en, maar moesten het laatste beetje toch in de camper opeten vanwege wat lichte regen. Ook deze keer stonden we vlakbij een zwemmeer, alleen het sanitair (vooral het gebrek aan kinder sanitair) viel ons een beetje tegen dus hielden we het bij 2 nachtjes, waardoor het ook niet echt de moeite was om de tent echt op te zetten.

Dag 4

We begonnen de ochtend weer lekker rustig en daarna een wandeling langs het meer. Wat echt heel rondom te lopen is. Ik ging met Joris 5 km fietsen naar de supermarkt. We hoopten daar een klein klapstoeltje te kunnen kopen, omdat Joris ook wel wat meer op een stoel wilde zitten en we er maar 2 bij ons hadden, naast de 2 kinderstoelen. Echter haalden we wel wat lekkers, maar kwamen we niet met een stoel thuis. Joris wilde tussen de middag niet slapen, maar uiteindelijk na een lange wandeling met papa toch in slaap gevallen. Daarna lekker spelen in de speeltuin en 's avonds gingen we pizza eten op de camping. Joris had zo veel te zien en te doen dat er weinig pizza gegeten werd. Maar het ijsje ging er natuurlijk wel in! Bij het douchen had Joris zijn luister oortjes niet bij zich, en liep hij steeds weg in zijn blootje, de douches waren erg krap en je had weinig ruimte om samen te douchen. Gelukkig ging hij wel goed slapen en sliep hij zelfs tot 8 uur uit!

Dag 5

Weer een reisdag. Het was buiten wat meer afgekoeld, de dag begint ook met regen en onweer. We waren dan ook blij dat we de voortent niet hadden opgezet. We besloten een klein beetje te rijden en eerst het volkswagen imperium te bezoeken, we zaten immers vlakbij en met een VW fan in de camper en twee mini's die het ook wel leuk vinden konden we het niet overslaan. We waren er van 10.30-14.30 en hebben echt niet alles gezien en gedaan, maar voor Joris was dit echt voldoende (review volgt later). Thijn kon lekker slapen in de VW busjes doek. In tussen was de regen ook gestopt en liep de temperatuur weer op. We reden een kleine 150 km naar de volgende camping. We hadden nu expres een kindercamping opgezocht en hoopten dat er wat vrij was, gezien het weekend werd en we ook hadden vernomen dat alle kinderen al vrij hadden in verband met de internationale dag van het kind. Gelukkig was dat ook zo en stonden we op een toffe kinder camping met een zwemmeer! We konden overigens het kinder sanitair niet vinden, alhoewel daar wel recensies over waren en vonden deze uiteindelijk de avond voordat we vertrokken. oeps, maar hier waren de douches wel ruimer als bij de vorige camping wat al een stuk scheelde!

Dag 6.

Super toffe camping, helaas door het drukke weekend bezoek met was a-sociale medecampeerders is het sanitair vies, veel troep op de camping en slapen we niet heel erg lekker in de nacht. De groep mede campeerders vonden dat ze de daarop volgende nacht nog wel een tandje bij konden zetten met wat (vals) muzikaal gezang tot een uurtje of 3.

We fietsen vandaag naar de supermarkt, een kleine 5 km verderop en komen met meer terug dan de bedoeling was, maar gelukkig past alles op de fiets. Beide jongens vallen uiteindelijk in slaap op de fiets en kunnen we zelfs zo overleggen in bed! 's Middags ga ik met Joris de speeltuin wat verkennen en valt hij hard van een soort draaimolentje. Zijn oor wordt rood en dik, maar hij zeurt er verder niet over. We gaan lekker uit eten, het restaurant heeft goede recensies en met de speeltuin er voor is het voor Joris helemaal top!

Dag 7

Onderweg naar de camping twee dagen eerder zag ik in de stad grote aanplak biljetten dat er een hupske festival is (springkastelen). We hebben een springkussen fan aan boord en gaan er heen. Het blijkt ook nog mede mogelijk gemaakt door de provincie brandweer en het is dus een hele happening voor Joris. Hij mag in een hele grote brandweer wagen zitten, in de draaimolen in de brandweer wagen. Op (bijna) elk springkussen (het zijn er wel 35!) even springen, ziet de Brandweer in actie, mag een brandweer helm op en na de lunch ook weer even lekker springen en krijgt een toffe helicopter helium ballon. Van die laatste vragen we ons later wel af waarom, want het is een onding in de tent en camper, maar goed Joris is er wel heel blij mee heel de vakantie lang!

Echter krijgen we op de terugweg pech. Zelfs zo erg dat Yoeri uitspraken doet ik weet niet of we de camping nog halen. Gelukkig halen we die wel en komt de ADAC wegenwacht kijken of Yoeri zijn diagnose juist is. Helaas is dat zo, de dynamo is stuk en de ADAC doet dat niet repareren. We moeten dus de volgende dag er eentje bestellen in de hoop dat die dan ook gelijk gemaakt kan worden.

We eten 's avonds wat pannenkoeken en sushi. En komen een beetje in de relax modus dat we morgen dus toch niet vertrekken en wat langer op de camping blijven. Maar met het meertje voor de deur, een goed restaurant en veel speelplekjes gaan we ons vast niet vervelen.

En de eerste week is al gewoon voorbij! Wat gaat dan snel zeg!