Einde van mijn zwangerschapsverlof

Vandaag is officieel de laatste dag van mijn zwangerschapsverlof. Morgen is Thijn alweer 12 weken oud en volgende week dus alweer 3 maanden! Wat is de tijd toch hard gegaan. 

Dus ook tijd om even weer een update te doen hoe het gaat. 

 

Herstel van de keizersnede

Eerder (zie hier) schreef ik al over het herstel van de keizersnede en dat mij dit toch best wat tegen viel, maar ik met een wandelschema mijn conditie alweer wat aan het opbouwen was. 

Inmiddels zijn we twee maanden verder en ben ik sinds 1 oktober elke donderdag in de sportschool te vinden bij de B-kick les. 

De eerste twee lessen voelde ik mijn wond aardig wat trekken bij diverse bewegingen en oefeningen. Vooral bij schopbewegingen. Nu na 5 lessen voel ik dit al stukken mindere, behalve bij de intensievere lesstukken voel ik het wel sneller. Ook jumping jacks en volledig meedoen met de buikspieroefeningen is nog niet aan mij besteed.

 

Buikspieroefeningen

Sowieso mag je pas met crunches (recht omhoog) beginnen als je buikspieren weer naar elkaar zijn toegegroeid na je bevalling. Ongeacht op welke manier je bevallen bent. Ik heb bij mijn fysio gevraagd of ze kon voelen hoe het zat met mijn buikspieren en die groeien goed naar elkaar dicht. Ik mag dus vanaf 3 maanden voorzichtig beginnen met crunches. De schuine buikspieren en planking mocht ik al wel mee beginnen, mits ik hierbij niet last krijg van mijn wond.  (Overigens ik ben dat niet op de foto, maar dat wist je al haha ;) )

Dus ik hoef bij dit onderdeel van de B-kick niet meer voor mij uit te staren ;) 

 

Wondherstel

Mijn wondherstel gaat prima, ik merk wel dat in tegenstelling tot het herstel van de keizersnede van Joris ik mezelf geen of weinig tijd gun om het litteken goed te masseren, terwijl dit voor het soepel maken eigenlijk best een must is. Gelukkig is het litteken vrij soepel van zichzelf. Er zitten onderhuids (dus de onderlagen van mijn huid) wel wat hardere plekken, die goed weg te behandelen zijn met de speciale electriciteits methode die mijn bekkenspecialist hanteert (als enige in Nederland en echt een aanrader!). Hier moeten we dus nog mee aan de slag. En ik moet mezelf misschien tijd gunnen om thuis te masseren. 

Af en toe voel ik overigens mijn wond soms nog wel wat trekken, dit is met name aan het einde van de dag als ik al veel heb ondernomen en ik Thijn aan het dragen ben op de arm of in de doek. Meestal voel ik het dan wat trekken aan de rechterkant. Hier zit ook overigens het meeste onderhuidse verdikking. 

 

Verder herstel

Ik blijf last hebben van mijn rug, de behandelingen bij de bekkenspecialist hebben wel effect, maar minimaal. Ik ben dus ook wel blij met het sporten en dat dit steeds beter gaat waardoor ik ook mijn rugspieren en buikspieren wat meer kan gaan versterken. Ik ben hierdoor extra blij dat ik nog niet hoef te werken en mijn houdingen (wandelen, zitten, staan) wat kan afwisselen. 

 

Mijn na een keizersnede (en vaginale bevalling trouwens ook) tips: 

- Blijf de eerste week echt in je bed! 

- Start in je tweede week met wat wandelen en doe dit elke dag.

- Om de dag doe je je wandeling uitbreiden, niet te veel willen!

- Als je je fit genoeg voelt licht huishoudelijk werk doen en rust pakken als het nodig is, al doe je een uur over de afwas, dat is helemaal prima. Pak bijvoorbeeld bij het laden en uitpakken van je wasmachine een krukje of stoeltje om er bij te gaan zitten. 

- Echt pas na 6 weken zwaar (stofzuigen, dweilen, bed opmaken) huishoudelijk werk gaan doen.

- Vraag anderen om iets te tillen, bijvoorbeeld de wasmand op werkhoogte te zetten. 

- Als je voor je bevalling in behandeling was bij een fysio of bekkentherapeut, ga dan op nabehandeling ongeveer 6-8 weken na je bevalling. Je liep er immers niets voor niets en het is altijd fijn om even een check te krijgen of je echt weer goed in elkaar zit, aangezien de meeste bekkenklachten wel overgaan na je bevalling. 

- Begin met ongeveer 8 weken weer voorzichtig met sporten, stop met de oefeningen zodra je pijn aan je buik krijgt bij een keizersnede. Niet denken dat het erbij hoort, voorkomen is beter dan uitscheuren toch? Het wordt echt langzaam makkelijker de oefeningen. 

- Als je wond niet goed genezen is en nog veel trekt, laat dit dan nakijken bij de verloskundige, huisarts of op nacontrole. Bij mij was de nacontrole al met 5 weken terwijl je wondherstel dan echt nog niet klaar is. Twijfel je, vraag om advies, want je moet de rest van je leven nog met het litteken lopen en als je er voortdurend een trekkend gevoel aan hebt, is er iets niet goed. 

 

Mocht je zijn bevallen met een keizersnede of wellicht staat er eentje op het programma, ik hoop dat ik je wat heb kunnen informeren over het herstel. 

 

Heb je nog andere tips of ervaringen? Geef dan gerust een reactie, want van ander mans (meids ;) kan je echt wat hebben! 

 

 

 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0