Weekmenu week 5

Ik moest echt even nadenken voor het weekmenu. Soms best lastig om van te voren te bedenken waar je zin hebt om te eten.

Hier gebeurd het dan ook wel eens dat we wisselen of dat we toch geen zin hebben om te koken en dan lekker patatjes gaan halen. 

Ik heb een deel van de inspiratie van het weekmenu gehaald uit het zomerboek van The Green Happines. Dit is veelal een vegan kookboek, maar je kan er makkelijk vis en/of vlees aan toevoegen. 

 

Recept van de woensdag

Gisteren aten we dan ook de pitabroodjes met falafel. Tenminste, ik at twee pita broodjes met falafel en sla met komkommer en paprika. In het boek staat ook een recept voor een yoghurt/knoflookdressing, maar ik heb gewoon de knoflooksaus uit de supermarkt er op gedaan. 

Yoeri at wel pitabroodjes met shoarma en voor Joris maakte ik een bordje met van alles en nog wat. Reepjes paprika, komkommer en kaas met een dipsausje van aioli en ahorn siroop en een pitabroodje met kaas en ham in 4ren gesneden. Joris kreeg ook twee falafel partjes en een opscheplepel shoarma. Hij had niet veel honger, maar de groenten en kaas met dip ging er wel goed in. 

Eigenlijk heel makkelijk te maken dus en aan te passen voor de niet veganisten onder ons! 

 

Recept van de donderdag

We eten vis met sla (nog over van gisteren) en aardappels uit de oven. De inspiratie voor de aardappels uit de oven kwam ook uit het zomer kookboek van the Green Happines en volgens Yoeri het enigste wat er lekker uit was (is niet waar hoor). Maar inmiddels doen we het zelf wel wat anders als in het kookboek staat. 

- Je maakt de aardappels met schil schoon.

- Je snijdt ze in plakjes.

- Je bestrooid ze met alle kruiden die je kan vinden en je lekker lijken (zo zegt Yoeri dat)

- Of te wel, peper, zout (zee zout of himalya zout is erg lekker), paprikapoeder, thijm of rozemarijn, uienpoeder, knoflookpoeder, dille. Bieslook is ook lekker.

- Je legt ze op de bakplaat en 30 minuten in de oven op 180 graden. 

 

We eten zo eigenlijk bijna altijd de aardappels tegenwoordig. Erg lekker! 

 

Recept van de vrijdag

Altijd een verassing bij opa en oma eten op vrijdag. Maar meestal eten we lekker patatjes, omdat Joris dat heel erg lekker vind!  

 

Recept van de zaterdag

Voor deze dag heb ik een ? neergezet. Deze dag is nog een beetje onduidelijk waar wie eet. Waarschijnlijk eten Joris en ik niet thuis en zal Yoeri iets voor zichzelf moeten verzinnen, mits hij niet aan het werk is in Amsterdam. 

 

Recept van de zondag.

Nacho Night, een recept van the Green Happines! Ik kan daardoor niet het hele recept zoals in het boek staat met je delen. Maar het is super lekker en we hebben het zelf enigzins aangepast. 

- de nacho's maak je door wraps (bij voorkeur van texmex met maïs & tarwe) in drie hoekjes te snijden (in 6en) en deze uit te spreiden over je bakplaat en licht krokant te roosteren in de oven op 200 graden voor 10 minuten. (ook een goede tip voor een snack!)

- Tomaat, courgette, pot zwarte bonen en tomatenpuree verwarmen in een pan.

- De nacho's onderop in een ovenschaal en bedekken met de groenten. dan 10 minuten nog nagaren in de oven.

- In het originele recept gaat er dan nog een sausje over, wij doen er geraspte kaas op. Als je veganist bent kan je ook kiezen voor edelgistvlokken dit smaakt ook een beetje naar kaas.

- Wij serveren het met kant en klare quacamole. 

 

Voor Joris maak ik een bordje met de nacho chips en de groenten apart met de dipsausjes. Ook laat ik 1 wrap over die ik voor Joris beleg met kaas en worst en in kleine pannenkoeken rolletjes op zijn bord leg. 

 

Recept van de maandag.

Eigenlijk lekker standaard, gewoon gekookte aardappelen met een stukje vlees of kip (wat we nog in de vriezer hebben liggen) en een pot groenten. Joris eet hier gewoon lekker van mee! 

 

Recept van de dinsdag.

Penne Pasta met pastasaus uit de vriezer. We kiezen hier voor spelt pasta dit keer. Soms hebben we ook mais pasta in huis. Ik maakte de saus al eerder bij een pasta gerecht en vroor de rest van de saus in voor een volgende keer. Hieronder deel ik het recept (geheel suikervrij!)

- geruld gehakt (kan je ook weg laten als je vegetarisch bent)

- 1 ui

- 2 teentjes knoflook

- 1 kilo tomaten, vooraf pureren is het fijnst. Hier komen de velletjes wel mee. Sommigen willen de saus zonder velletjes. Je kan de tomaten dan kort koken en dan schillen. 

- Italiaanse kruiden toevoegen (peper, zout, paprika poeder, thijm, rozemarijn)

- een halve middelmatige prei

- een courgette

- een stengel bleekselderij

- ongeveer 75 gram wortels in kleine stukjes

- 1 blikje van 50 gram tomatenpuree

 

- geheim ingrediënt; twee eetlepels ahorn siroop wordt de saus iets zoeter van. Je kan het natuurlijk ook gewoon weglaten. 

 

Je ruld eerst het gehakt en voegt de ui en de knoflook (geperst) toe. Daarna de tomatensap toevoegen en de groenten. De tomatensaus moet iets indikken. Je kan op het laatst het geheime ingrediënt toevoegen als je dat zou willen! Ik vond het zonder echt iets te tomaatig smaken. 

Eet smakelijk! 

 

Ps. als ik het niet vergeet zal ik wat resultaten op instagram plaatsen. 

 

Waar haal jij je inspiratie vandaan? Uit kookboeken, recepten van oma of je moeder? Of bedenk je alles zelf? 

 

 

 

 

 

 

 

Ons weekmenu staat altijd op de kelderdeur!
Ons weekmenu staat altijd op de kelderdeur!

Reactie schrijven

Commentaren: 0